Αρχική Χάρτης Πλοήγησης Αναζήτηση
 

 

Το Υπουργείο Πολιτισμού σημειώνει πολύ μεγάλη καθυστέρηση στην ανάληψη των συμβατικών του υποχρεώσεων ώστε να απορροφήσει τα κονδύλια του Γ' Κοινοτικού Πλαισίου Στήριξης για τα έργα υποδομής για τον Πολιτισμό. Αυτό προκύπτει από τη γραπτή απάντηση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σε σχετική ερώτηση του ευρωβουλευτή Νίκου Σηφουνάκη, Προέδρου της Επιτροπής Πολιτισμού και Παιδείας του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου. Συγκεκριμένα, ο κ. Σηφουνάκης ερωτά την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την πορεία εκτέλεσης των έργων υποδομής για το σύγχρονο πολιτισμό, τα οποία εκτελούνται στη χώρα μας στο πλαίσια του ’ξονα Προτεραιότητας ΙΙ - «Σύγχρονος Πολιτισμός» του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Πολιτισμός». Η Ευρωπαική Επιτροπή στην απάντησή της διευκρινίζει: «Ο ’ξονας Προτεραιότητας «Σύγχρονος Πολιτισμός» περιλαμβάνει δύο Μέτρα: Ο προϋπολογισμός που χορηγείται στο Μέτρο 1 «Υποδομή των Πολιτιστικών Κέντρων» ανέρχεται συνολικά σε 176 εκατ. ευρώ. Στις 31 Δεκεμβρίου 2005, ο προϋπολογισμός των εγκριθέντων έργων ανερχόταν σε 142 εκατ. ευρώ, οι υπογραφείσες συμβάσεις έφθαναν τα 29 εκατ. ευρώ και οι πληρωμές τα 7 εκατ. ευρώ». Ο προϋπολογισμός που χορηγείται στο Μέτρο 2 «Πολιτιστικό Κέντρο Θεσσαλονίκης» ανέρχεται συνολικά σε 26 εκατ. ευρώ. Στις 31 Δεκεμβρίου 2005, ο προϋπολογισμός των εγκριθέντων έργων ανερχόταν σε 26 εκατ. ευρώ, οι υπογραφείσες συμβάσεις έφθαναν τα 7 εκατ. ευρώ και οι πληρωμές τα 2 εκατ. ευρώ περίπου». Αν και έχει σημειωθεί κάποια πρόοδος στην πορεία των έργων του Πολιτιστικού Κέντρου της Θεσσαλονίκης (μέτρο 2), εντούτοις τα έργα υποδομής των άλλων Πολιτιστικών Κέντρων (μέτρο 1) εμφανίζουν πολύ μεγάλα προβλήματα. Όπως επιβεβαιώνουν οι αριθμοί της Επιτροπής, το ποσοστό των υπογεγγραμμένων συμβάσεων φτάνει μόλις το 16% του συνολικού προυπολογισμού, ενώ γίνεται εντυπωσιακά μικρότερο στο επίπεδο των πληρωμών όπου η απορροφητικότητα αγγίζει μόλις το 3% του συνολικού προυπολογισμού. Οι παραπάνω διαπιστώσεις σημαίνουν, στην πράξη, οτι έργα όπως το Πολιτιστικό Κέντρο Κομοτηνής και το Λυρικό Θέατρο της Κέρκυρας ουσιαστικά δεν έχουν ξεκινήσει αφού ακόμη βρίσκονται στο στάδιο της μελέτης και της ανασκαφής αρχαιοτήτων στο οικόπεδο ανέγερσής τους. Για το περίφημο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης χάθηκε περισσότερο από ενάμισυς χρόνος στον διορισμό του Διοικητικού Συμβουλίου και σε ασυμφωνίες ανάμεσα στην Διεύθυνση και το Διοικητικό Συμβούλιο, γεγονός που έχει άμεση επίπτωση στην υλοποίηση του έργου της διαμόρφωσης του εργοστασίου ΦΙΞ. Η ίδια η Ευρωπαική Επιτροπή αποδίδει την εξαιρετικά χαμηλή πρόοδο στα έργα υποδομής για τον πολιτισμό σε «καθυστερήσεις στις διαδικασίες πρόσκλησης υποβολής προσφορών». Υπό την πίεση της κριτικής για τις καθυστερήσεις, το Υπουργείο Πολιτισμού ισχυρίζεται ότι έχει εκπονήσει σχέδιο επιτάχυνσης των διαδικασιών. Ωστόσο, κανείς δεν γνωρίζει ποιο είναι αυτό το σχέδιο, ενώ βάσιμα ερωτηματικά προκύπτουν και για την αποτελεσματικότητα του όποιου σχεδίου αφού τα χρονικά πλαίσια για τις διαδικασίες εκπόνησης και εγκρίσης μελετών, διεθνών διαγωνισμών και αναθέσεων συμβάσεων καθορίζονται από σχετικούς νόμους. Μήπως, τελικά, ο αγώνας δρόμου για την εκτέλεση των έργων μέσα σε ασφυκτικά χρονικά περιθώρια, προκειμένου να ικανοποιηθούν οι χρονικές δεσμεύσεις του Γ' ΚΠΣ, σημαίνει έκπτωση στην ορθή εκτέλεση και στην ποιότητα των έργων;